002 004 008 009 013 014 015 016

03-04-2022   

 

Middels deze "fotoblog" kunt u terugkijken op de dokbeurt van de Noord Hinder welke van 22 november 2021 tot en met 29 maart 2022 plaatsvond. Met regelmaat hebben we wat actuele foto's, video's en mediaberichten in deze fotoblog geplaatst. Een aanrader zijn de video's die onze vrijwilliger Hussam Wazir regelmatig heeft gemaakt. Deze video's geven een levendig beeld van de werkzaamheden die zowel door de gespecialiseerde bedrijven als ook door onze vrijwilligers zijn uitgevoerd. Wij wensen u veel lees- en kijkplezier toe en hopen dat u binnenkort zelf een kijkje aan boord komt nemen. U bent van harte welkom en de toegang is alsvanouds GRATIS.

 

 18-11-2021

De laatste voorbereidingen

Eind oktober 2021 werd het steeds duidelijker dat ons lichtschip in november voor een langdurige dokbeurt het Droogdok Jan Blanken in Hellevoetsluis in zou gaan. Het moge duidelijk zijn dat er voor die tijd door de bemanning van de Noord Hinder nog wel wat werkzaamheden zouden moeten worden verricht.

 1811 1KL2

Foto's bekijken ? Klik op bovenstaande foto.
 

22-11-2021

De oversteek

Alle voorbereidingen waren getroffen, de bemanning van de Noord Hinder was er helemaal klaar voor. Ze waren al vroeg aan boord, die mannen van dat lichtschip. Ze namen nog even snel, in alle stilte, een bakkie koffie. Sommige bemanningsleden zaten tijdens dat bakkie nog in gedachten bij het afscheid thuis, anderen dachten al aan de eventuele ontberingen die de komende reis met zich mee zou kunnen brengen. Het is natuurlijk ook niets, zo'n reis, vanaf de huidige ligplaats helemaal naar het Droogdok Jan Blanken. Daar moet men beslist niet te licht over denken.

  2211 1KL

Foto's bekijken ? Klik op bovenstaande foto.

 

22-11-2021

Ooppaaaaa !!

Het indokken is begonnen, langzaam maar zeker schuift de Noord Hinder het Droogdok Jan Blanken in. De bemanning van het lichtschip staat klaar bij de trossen en ook de lier onder de bak wordt bemand. Het indokken gaat rustig, de mannen van het droogdok en het lichtschip hebben de zaak goed onder controle. Mooi om te zien hoe er wordt samengewerkt.

Plots wordt er luid geroepen op de kade. Een klein meisje roept om haar "ooppaaaaa". Tot grote hilariteit van de toeschouwers kijken de mannen van de Noord Hinder allemaal zoekend rond. Ze zijn al even van huis en bij het horen van "ooppaaaaa" zijn de gedachten natuurlijk al snel bij het thuisfront. En zagen we daar bij een enkele stoere zeebonk zelfs een traantje in de ogen ? 

IndokkenKL 

Foto's bekijken ? Klik op bovenstaande foto.

 

22-11-2021

Dronebeelden

In de (lokale) media was onze dokbeurt door de gemeente Hellevoetsluis al ruim vantevoren aangekondigd. We waren dan ook niet verrast toen we al vroeg wat toeschouwers op de Koningskade zagen staan. Onder de toeschouwers ook een paar jongemannen met heel wat fotoapparatuur. Elke beweging op de kade en aan boord van de Noord Hinder werd door hen vastgelegd.

Later, tijdens het indokken, zagen we de jongemannen ook rond het droogdok druk in de weer met hun fotocamera's, statieven en allerlei professioneel uitziende apparatuur. Tegen het eind van de middag ging er zelfs een drone de lucht in, er werden kennelijk beelden vanuit de lucht gemaakt. Dat moesten wel mooie beelden worden, dat kon niet anders. Later op de avond hadden we contact met één van de jongemannen en kregen we toestemming om de dronebeelden te mogen gebruiken. Waarvoor onze dank, thanks guys !

DroneKL

Dronebeelden zien ? Klik op bovenstaande foto

 

23-11-2021

Noord Hinder ligt droog

Het dokken van het lichtschip was gisteren best wel een belevenis. De komende werkzaamheden aan de Noord Hinder worden uitgevoerd in het achterste dok, het Timmerdok. Om daar te komen moest het lichtschip eerst over de drempel tussen het Kieldok en het Timmerdok getrokken worden. Gezien de diepgang van het lichtschip betekende dit dat er veel extra water in het droogdok gepompt diende te worden. Toen de Noord Hinder na enige tijd hoog genoeg lag kon de drempel genomen worden en werd het lichtschip naar het Timmerdok verhaald.

Daarna werd het lichtschip door de vrijwilligers van het droogdok op de juiste positie boven de 56 dokstoelen gebracht. Een enorm precisiewerkje dat op een zeer professionele wijze werd uitgevoerd. Na het aanbrengen van 6 schorren had de Noord Hinder genoeg steun en kon het leegpompen van het dok beginnen. Uiteindelijk kwam het lichtschip, na een proces van vele uren, droog te liggen.

 DroogKL

Foto's bekijken ? Klik op bovenstaande foto.

  

23-11-2021

Takelwerk

De mannen van de Noord Hinder waren al weer vroeg aan boord. Er kwam vandaag een kraan om het één en ander van boord te takelen en er dienden daartoe nog wat ondersteunende werkzaamheden uitgevoerd te worden.

Tevens diende er schoonschip aan dek te worden gemaakt. Dit betekende ondermeer dat overtollige goederen van dek werden gehaald en dat de bij het indokken gebruikte trossen weer (diep) in het achterschip weggestouwd werden. Maar met een goede samenwerking en het gebruik van de nodige spierkracht werd ook dit klusje weer geklaard.

KraanKL1

Foto's bekijken ? Klik op bovenstaande foto.

 

25-11-2021

De eerste stap

Hoewel de onderhoudsploeg van de Noord Hinder de strijd tegen het roest elke week met veel enthousiasme en vakkundigheid oppakte, bleef de scheepswand bij hen toch wel een doorn in het oog. In de loop van de tijd was de typerende oranje kleur van de scheepswand, door met name de weersinvloeden, veranderd in een mengelmoes van kleuren. Daar waar mensen na een bezoek aan boord zeer te spreken waren over de staat van onderhoud aan boord, daar was men veel minder te spreken over de toestand van onze scheepswand.

We legden dan telkens uit dat we deze klus ook graag wilden klaren, maar dat dit door diverse regelgevingen niet toegestaan was en dat de scheepswand tijdens een dokbeurt aangepakt diende te worden. En nu is het dan zo ver: de Noord Hinder ligt in het dok en de scheepswand wordt door een gespecialiseerd bedrijf aangepakt. Met het onder hoge druk schoonspuiten van de scheepswand is de eerste stap gezet, we kijken al uit naar het uiteindelijke resultaat. 

 

SpuitKL

Foto's bekijken ? Klik op bovenstaande foto.

 

29-11-21 tm 05-12-21

Dokweek 2

Een week waarin veel werkzaamheden (door zowel gespecialiseerde bedrijven als ook door onze onderhoudsploeg) werden verricht. Daar waar de firma Thakoer onder andere de strijd aanging met het roest, daar had de onderhoudsploeg hele andere uitdagingen.

Wat te denken van het voorzichtig neer laten van het paddestoelanker ? Of de worsteling met een al tientallen jaren lang vastzittende moer van de sleephaak ? Of onder het oorverdovend geluid van naaldhamers aan boord een stukje tekst zoals dit schrijven ? Kortom, ook in deze week waren er weer de nodige uitdagingen.

In verband met de schilderbeurt hebben we ook al het ballastwater overboord moeten pompen. Dit om tijdens het schilderen condensvorming op de scheepshuid te voorkomen.

In de komende periode zullen de lichttoren en het lichthuis voor een onderhoudsbeurt tijdelijk van het lichtschip verwijderd gaan worden. Om onvoorziene problemen bij deze hijsklus te voorkomen zijn er op de staanders van de toren inmiddels al flenzen aangebracht. Maar, daarmee zijn we er nog niet.

Er loopt veel elektrische bedrading vanuit de instrumentenruimte naar het lichthuis en het zal voor de elektriciens een uitdaging worden om dit op vakkundige wijze te ontkoppelen. Het is namelijk niet zo dat je er ergens even snel een stekker uit kunt trekken. Was het maar zo simpel. Het wordt dus nog even puzzelen voor de elektriciens.

Maar het is wel duidelijk: de voorbereidingen voor deze hijsklus zijn dus al in volle gang. Op dit moment staat echter nog niet vast wanneer het takelen van de lichttoren en het lichthuis op de rol staat. Maar één ding is zeker: we gaan het meemaken !

 

 Donker1

 Foto's bekijken ? Klik op bovenstaande foto

 

06-12-21 tm 12-12-21

Dokweek 3

Deze week werd de worsteling met de vastzittende moer van de sleephaak voortgezet. Er werden diverse strijdplannen uit de kast getrokken en uitgeprobeerd. Allemaal met hetzelfde resultaat: de moer verroerde zich niet en gaf geen millimeter toe. Het was net als Max in zijn laatste ronde in Abu Dhabi: hij gaf geen krimp. Volgens de geruchten is nu zelfs de hulp van Toto Wolff ingeroepen om die moer toch nog los te krijgen. Er kan dus nog van alles gebeuren, we houden jullie op de hoogte.

De vonkentrekkers (sorry, ik heb het niet verzonnen, maar het schijnt een bijnaam voor elektriciens te zijn) verkeerden vooral in de lichttoren in Italiaanse sferen. Ze kwamen namelijk meerdere malen een ware spaghetti van draden tegen die ze telkens weer moesten ontrafelen. Om gewoon honger van te krijgen.

En ja, wat gebeurde er verder nog meldingswaardigs deze week? Nou, er vond bijvoorbeeld een eerste inspectie van de wierkasten plaats. Daar zal de komende periode nog het nodige werk aan moeten worden verricht, dus dat komt ongetwijfeld nog wel terug in dit logboek.

Verder werd er een (tevergeefse) poging gedaan om het paddestoelanker om te duwen, hing er op een gegeven moment zelfs een voet buiten de lichttoren en werden er ook veel schuurwerkzaamheden verricht. Dit alles werd (bijna) allemaal door onze schipper op vakkundige wijze in zijn logboek aan het papier toevertrouwd. De administratie moet immers wel kloppen, ja toch?

  0712Schuren

Foto's bekijken ? Klik op bovenstaande foto

 

13-12-21 tm 19-12-21

Dokweek 4

Goed nieuws deze week: de worsteling met de al 58 jaar vastzittende bout en moer van de sleephaak is uiteindelijk dan toch door onze onderhoudsploeg gewonnen. Verder werd de ketting van het stuurboordanker losgemaakt van de steunen zodat de ketting vrij kwam te hangen, hetgeen het schuren van de scheepshuid een stuk makkelijker maakt. 

Ter voorbereiding van het hijsen van de lichttoren zijn ook een groot aantal bouten van het lichthuis verwijderd en is het kokerporfiel van de nautofoon gedemonteerd. Dit alles om tijdens de hijsklus van de lichttoren geen onnodige vertraging op te lopen.

De hele week werd er uiteraard ook flink geschuurd aan de scheepswand en aan de verschansing. Steeds meer menie wordt al zichtbaar.

Als laatste valt ook nog te melden dat de roosters van de wierbakken door de onderhoudsploeg zijn gedemonteerd. Zo kunnen deze tijdens de dokbeurt ook aangepakt worden.

 Roestverwijderd

Foto's bekijken ? Klik op bovenstaande foto

 

20-12-21 tm 02-01-22

Dokweek 5 & 6

We hadden een spannende week voor de boeg: zowel het lichthuis als ook de toren en de masten zouden deze week met een kraan van boord getakeld worden. De onderhoudsploeg had de afgelopen periode al heel wat voorbereidende werkzaamheden verricht en het kon wat hen betreft beginnen.

Op dinsdag 21 december verscheen de firma Sarens al vroeg met een 100 tons kraan om de hijsklus te klaren. Dit diende uiteraard met de nodige voorzichtigheid te geschieden. Met name het lichthuis met het optiek, het contragewicht en de glazen behuizing verdienden extra aandacht en voorzichtigheid was geboden. Het zou toch zonde zijn als het optiek of de behuizing schade zou oplopen, ja toch? Al met al kostte het een aantal uren om het lichthuis veilig en zonder schade op haar tijdelijke plaats aan de wal neer te zetten.

Hierna was de toren aan de beurt. Ook hier waren kortgeleden al de nodige voorbereidingswerkzaamheden verricht om de hijsklus te vergemakkelijken. Het was nu alleen nog een kwestie van de bouten van de flenzen los te maken, waarna ook onze lichttoren het luchtruim kon kiezen. De toren heeft nu een tijdelijke plek in het Timmerdok (achter de Noord Hinder) gekregen, waar de onderhouds- en reparatiewerkzaamheden op een veilige manier uitgevoerd kunnen worden.

Het had even wat voeten in de aarde, maar uiteindelijk werd ook deze klus naar volle tevredenheid geklaard. Dit alles vergde echter nogal wat tijd en duurde tot het eind van de middag. Het werd al bijna donker toen er werd besloten om de twee masten van het lichtschip op een later tijdstip in januari te demonteren en naar de wal te verplaatsen.

Begin januari hervatten we onze werkzaamheden weer. We gaan ervanuit dat het demonteren en verplaatsen van de masten ook weer spectaculaire beelden zullen op gaan leveren en zien u tegen die tijd (of al eerder) weer graag terug op onze fotoblog.

  03Licht2 W

Foto's en video's bekijken ? Klik op bovenstaande foto

 

03-01-22 tm 16-01-22

Dokweek 7 & 8

De feestdagen zijn voorbij en de dokbeurt wordt weer in volle gang voortgezet. Werknemers van het door de gemeente ingehuurde scheepsschilderbedrijf hebben de bolidt laag van het helikopterdek grotendeels verwijderd. We konden dit, wel met de oordopjes in, van dichtbij aanschouwen en we waren het er al snel over eens: dit is toch wel een zeer arbeidsintensieve klus.

De onderhoudsploeg van de Noord Hinder pakte andere klussen aan, zoals bijvoorbeeld het verwijderen van één van de antennes van de lichttoren en het weghalen van de trappen naar het voordek. Dit laatste om ook daar het verwijderen van de bolidt laag mogelijk te maken.

Verder zorgde de onderhoudsploeg voor het openen van de drinkwatertanks. Deze zullen namelijk aan een nadere inspectie worden onderworpen. In de werkplaats van de machinekamer werd druk gewerkt aan het weer gangbaar maken van diverse katrollen.

Het was van de week ook een kleine wereld. Dikke mist zorgde voor minimaal zicht en dat had natuurlijk meteen gevolgen aan boord. De uitkijk bleef zoals altijd bemand, maar dit keer werd er zelfs een extra uitkijk op het achterdek uitgebracht. Ik hoor het u al zeggen: “De uitkijk bemand en een extra uitkijk op het achterdek? En dat in het dok??” Ja, inderdaad, ook in het dok denken we aan de veiligheid. Maar het kan natuurlijk ook zijn dat we het wat rustiger tijdens de koffiepauze wilden hebben. En hoe doe je dat dan? Nou gewoon, dan zet je Martin als extra luisterpost op het achterdek. Wel zo rustig, ja toch ?

Deze week werd de scheepswand door de schilders van een eerste laag rode verf voorzien. Hier was een uitgebreid historisch onderzoek door de gemeente aan voorafgegaan. In diverse archieven werd gezocht naar de authentieke kleur van het lichtschip. Het uiteindelijke resultaat werd de kleur RAL 3020, oftewel: verkeersrood.

De lichttoren staat inmiddels ook geheel in de steigers. Er zullen eerst de nodige constructiewerkzaamheden aan de toren plaats moeten gaan vinden. Daarna mogen de schilders zich gaan uitleven.

En Martin? Die hebben we uiteindelijk na een half uurtje toch maar naar binnengehaald. Hij kreeg het koud.

 Kl78

Foto's bekijken ? Klik op bovenstaande foto

 

17-01-22 tm 23-01-22

Dokweek 9

Een week waarin weer het nodige aan werk is verzet. Zo werd onder andere de nautafoon uit de toren verwijderd. Deze is samen met de sleephaak naar een werkplaats elders in Nederland overgebracht, alwaar beiden verder aangepakt gaan worden. Ze hebben dus tijdelijk een “functie elders” gekregen zullen we maar zeggen.

De toren is ook verder ontmanteld. Zo is het platform rond het lichthuis in zijn geheel verwijderd en zal op een later tijdstip door een nieuw platform vervangen gaan worden. 

De schilderwerkzaamheden vorderen ook gestaag. Het lichthuis staat op de kade en krijgt een uitgebreide onderhouds- en schilderbeurt. De eerste grondlaag zit er al op. Ook de scheepshuid is inmiddels voorzien van een eerste rode grondlaag en er zijn nog één grondlaag en drie laklagen te gaan. De opbouw is ontroest, staat in de menie en wordt nu ook van een eerste grondlaag voorzien.  

Kortom, er wordt volop gewerkt en de eerste resultaten worden al langzaam zichtbaar.

 Week9kl

 Foto's bekijken ? Klik op bovenstaande foto

 

24-01-22 tm 30-01-22

Dokweek 10

 Op dinsdag 25 januari zijn de beide masten van het lichtschip verwijderd. Dat was een nogal omvangrijke klus die de onderhoudsploeg van de Noord Hinder ook niet elke dag uitvoert.

Al geruime tijd was de onderhoudsploeg bezig met de voorbereidingen. Vele bouten en moeren waren vastgeroest en dienden vooraf “gangbaar” gemaakt of vervangen te worden. Daar waar het al kon werden stagen, lijnen, draden, schroeven, katrollen en wat al niet meer verwijderd.

Maar tijdens de voorbereidingen vond er niet alleen “sleutelwerk” plaats. Nee, de hijsklus diende namelijk zeer behoedzaam te geschieden en daar kwam dus ook heel wat “denkwerk” bij kijken. Ja mensen, ondanks de respectabele gemiddelde leeftijd van onze vrijwilligers werd ook menige “grijze massa” aan het werk gezet. 

Dit was niet voor niets, het resultaat mocht er zijn. De takelklus verliep soepeltjes, nagenoeg alles verliep volgens plan. En daar waar er een kleine kink in de kabel dreigde te komen, werd dit al snel (en veilig) opgelost. Zo moest er op het laatste moment nog een deel van de antenne van de voormast verwijderd worden. Maar ook dat kwam goed.

Aan het eind van de middag lagen beide masten naast het lichtschip op de dokvloer, klaar voor een grondige opknapbeurt. De klus was geklaard en de dag werd afgesloten met een drankje. Daarna ging de onderhoudsploeg (in afwachting van een volgende gezamenlijke klus) met een goed gevoel huiswaarts. 

 

Vid2TR

 Foto's en video's bekijken ? Klik op bovenstaande foto

 

31-01-22 tm 13-02-22

Dokweek 11 & 12

Twee weken waarin weer het nodige werk is verzet. Het ingehuurde gespecialiseerde scheepsschilderbedrijf was vooral bezig met diverse schilderwerkzaamheden aan de scheepswand, de opbouw en het lichthuis. De scheepswand is inmiddels van drie verflagen voorzien (nog één te gaan) en er is ook een nieuwe antifouling laag aangebracht.

De onderhoudsploeg pakte ondertussen diverse klussen aan. Zo waren de mannen druk in de weer met het verwijderen van de traanplaten in de lichttoren. Hierdoor werd pas echt zichtbaar dat het vervangen van een aantal dragers geen overbodige luxe is. Op een aantal plaatsen was het metaal in de loop der jaren door roestvorming behoorlijk aangetast.

Ja, en wat deden die mannen van de onderhoudsploeg nog meer? Nou, er waren diverse klapblokken die weer gangbaar gemaakt moesten worden en van een nieuwe verflaag moesten worden voorzien. De toplichten van de voormast werden geschilderd, er werd een gat in de achtermast gedicht en er werden ook 18 traptreden in de lichttoren vervangen. Kortom, de mannen verveelden zich de afgelopen weken niet.

Alhoewel, ze verveelden zich niet? Nou, daar begon menigeen toch wel aan te twijfelen toen geconstateerd werd dat een onverlaat (we zullen zijn naam niet noemen want misschien dat Maarten dat niet leuk vindt) de onderkant van de voormast van de tekst “onderkant” had voorzien. Je weet immers nooit, voor je het weet wordt die mast op z'n kop teruggezet. Ja toch?

 

VoorKL

 Foto's en video bekijken ? Klik op bovenstaande foto

 

14-02-22 tm 27-02-22

Dokweek 13 & 14

Wederom twee weken waarin veel werk werd verzet. Niet alleen door de gespecialiseerde bedrijven, maar ook onze onderhoudsploeg kon weer behoorlijk aan de bak. En dat klussen aan boord dat schept toch wel een hechte onderlinge band. Dat is al tijden zo en er valt tijdens de werkzaamheden nauwelijks een onvertogen woord.

Alhoewel? Van de week kwam er aan boord dan kennelijk toch een kink in de kabel, om het maar even nautisch te houden. Menigmaal viel namelijk het woord kloot en dat zijn wij van die mannen van de Noord Hinder niet gewend. En als er al iets gebeurd waarbij wat woorden vallen, dan komen ze vaak ook niet verder dan knuppel of eikel. Maar kloot? Dat was echt ongehoord, waar hadden wij dit taalgebruik aan te danken? Daar moest toch wel even navraag naar worden gedaan.

Gelukkig viel het allemaal mee. De onderlinge sfeer aan boord is nog steeds prima en als die mannen van het lichtschip het over een kloot hebben, dan gaat dat over een mastkloot. Ja, en dat is dus de benaming van de koperen knop welke zich op onze achtermast bevindt. In die mastkloot zit een rol waar een vlaggenlijn overheen gaat en die draaide dus niet meer en moest daarom vervangen worden.

Tot zover het verhaal over de kloot. 

En dan nu even een overzicht met betrekking tot de uitgevoerde werkzaamheden van de afgelopen twee weken. Zo werden de antennes schoongemaakt, diverse laspunten weggeslepen, slijpwerkzaamheden aan de top van de achter steng uitgevoerd, lampen van de voormast in de lak gezet en werden er tevens flenzen ten behoeve van het bordes in de toren gemonteerd.

Ook de koperen kloot (ja, daar is hij dan!) van de achtermast werd gedemonteerd, er werd een staaldraad in een klapblok gemonteerd, een aantal bolle deksels werden op diverse pijpen gelast, de stagen werden aan de wal gereedgelegd voor inspectie en er werd een scheur in de spie van de achtermast dichtgelast. Verder werd het pompfilter van de buitenboordpomp geopend, werden de drinkwatertanks schoongemaakt en geconserveerd en het bordes van de lichttoren gedemonteerd en op dokvloer geplaatst. En toen? Toen was het weekend voor de mannen.

 

Kloot

Foto's en video bekijken ? Klik op bovenstaande foto

 

28-02-22 tm 13-03-22

Dokweek 15 & 16

De werkzaamheden aan boord vorderen gestaag en er is nu zicht op de datum dat wij uit het dok gaan. Als alles volgens planning loopt dan gaan wij op dinsdag 29 maart uitdokken. Er zijn tot die tijd nog een aantal spannende klussen te klaren. Wat te denken van het terugplaatsen van de lichttoren, het lichthuis, de masten en de ankers?  

Dat worden weer mooie takelklussen die de komende twee weken uitgevoerd zullen gaan worden. De data en de tijdstippen van de takelklussen hangen uiteraard wel af van het weer (met name de wind) en de vordering van de voorbereidende werkzaamheden. Maar ziet u een grote kraan bij het dok staan? Dan weet u dat er die dag een takelklus uitgevoerd gaat worden en dat het misschien wel interessant is om een kijkje bij het droogdok te komen nemen. En wilt u de actuele situatie bij en rond het lichtschip bekijken? Dan kan dit ook gewoon via de webcams van het droogdok op Webcams droogdok .

En, hebben die mannen van de Noord Hinder de afgelopen twee weken ook nog wat uitgevoerd? Zeker te weten, ze hebben niet stil gezeten. Zo hebben ze bijvoorbeeld de spanners van de nautofoon ontroest en in de grondverf gezet, diverse nieuwe beugels gemaakt ten behoeve van de elektra in de voormast, de stagen van de voor- en achtermast gelapzwanst, een lekkage in kombuis verholpen en de zichtbare delen van de ankerkettingen geschilderd.

En daarmee was het nog niet klaar, er werd nog meer aangepakt. Zo werden de wierroosters teruggeplaatst, werden er laswerkzaamheden aan de stuurboord trap naar het voordek uitgevoerd, werd er een nieuwe kabel in de loopschijf van de laadarm van de jol gemonteerd en de kloot werd ook in de top van de achtermast teruggeplaatst. 

 

NH dok

Foto's en video bekijken ? Klik op bovenstaande foto

 

14-03-22 tm 27-03-22

Dokweek 17 & 18

Zoals eerder omschreven stonden de laatste twee weken van de dokbeurt in het teken van het terugplaatsen van de lichttoren, het lichthuis, de ankers en niet te vergeten de masten. Allemaal klussen waar alle leden van de onderhoudsploeg al een tijdje naar uitkeken.

Hoe vaak maak je als vrijwilliger dergelijke klussen nou mee? Bijna nooit, of zeg maar gerust: nooit! En als het dan toch gebeurt, dan wil je daar toch bij zijn? Ja toch?

De mannen van de onderhoudsploeg wilden beslist niets missen en waren daarom op takeldagen al vroeg aan boord te vinden. Zo vroeg, dat de koffiepot in de kombuis er wakker van schrok en zelfs spontaan begon te pruttelen. Moet niet gekker worden daar aan boord van dat lichtschip.

Op de takeldagen verliep alles volgens een vooraf bepaalde planning. Eerst werd gecontroleerd of iedereen aanwezig was en ook daadwerkelijk aan zijn derde bak koffie zat. Als bleek dat dit het geval was werd de koffiepot weer naar de kombuis verwezen, want al dat (tegen)gepruttel vond onze schipper maar niks.

Hierna kon de werkbespreking beginnen. In aanwezigheid van een kraanmachinist en een rigger (jawel, vaktermen zijn ons niet geheel onbekend) werden de uit te voeren werkzaamheden tot in detail met de onderhoudsploeg doorgesproken. Je wilt immers niet hebben dat er bij dergelijke klussen iets misgaat.

Hierna vond de taakverdeling plaats en konden de klussen daadwerkelijk beginnen. Uiteraard werden alle werkzaamheden op professionele wijze door onze fotograaf Hussam op foto en video vastgelegd zodat wij, maar ook u, nog regelmatig eens terug kunnen kijken op een aantal prachtige dagen.

En de koffiepot? Die pruttelde nog lang en gelukkig door in de kombuis.

 1718KL

Foto's en video's bekijken ? Klik op bovenstaande foto

 

28-03-22 & 29-03-22

Uitdokken

Eindelijk was het zover: de dokbeurt zat er op! Na een periode van ruim 18 weken werd ons lichtschip weer verplaatst naar de Koningskade. Medegezien de verwachtte waterstanden gebeurde dit echter in twee etappes.

Op 28 maart werd de Noord Hinder verhaald van het Timmerdok naar het Kieldok. Zeg maar van het achterste naar het voorste dok. Dit gebeurde door onze onderhoudsploeg, uiteraard in samenwerking met de dokploeg, met gebruikmaking van onze eigen winch. Nadat er voldoende water in beide dokken stond kwam het lichtschip langzaam en gecontroleerd in beweging, waarna het na een klein half uurtje op haar positie in het Kieldok lag.

Een dag later werd het lichtschip rond het middaguur door twee slepers naar de Koningskade verhaald. Aldaar aangekomen werden eerst de trossen en de loopplank uitgebracht, waarna de vrijwilligers door onze scheepskok van een uitgebreide lunch werden voorzien. Een soepje en broodje kroket behoorde hierbij uiteraard tot de mogelijkheden.

Na de lunch was het tijd om de trossen te gaan vervangen voor kettingen. Een zware klus die met de nodige mankracht uitgevoerd moest worden. Dit te meer omdat twee kettingen deels op de bodem van de vestinghaven lagen. Maar ook deze klus werd geklaard en na het nodige “hengel- en trekwerk” lag de Noord Hinder dan eindelijk weer vastgeketend aan de Koningskade.

Leuk om te vermelden is het feit dat een bewoonster van de Timmerwerf nog even poolshoogte bij het lichtschip kwam nemen. Zij gaf aan dat zij blij was dat de Noord Hinder weer op haar vertrouwde plek lag. Ze vond het lichtschip enorm opgeknapt en ze had de Noord Hinder en haar bemanning de afgelopen tijd best wel gemist. Nou, een mooier compliment konden we niet krijgen. Waarvoor onze oprecht dank, buurvrouw!

En dan de vraag die mogelijk bij menigeen onder jullie leeft: wanneer gaat de Noord Hinder weer voor bezoekers open?

Helaas kan dit niet van de ene op de andere dag. De maand april zal door de vrijwilligers moeten worden gebruikt om een aantal onderhoudswerkzaamheden op het lichtschip af te ronden. Deze hebben met name met de veiligheid voor de bezoekers te maken.

Dus nog even geduld. We hopen (ergens) in mei open te gaan en jullie dan weer te verwelkomen. En de toegang? Nou, die is zoals vanouds geheel gratis.

 

UitKL3

Foto's en video bekijken ? Klik op bovenstaande foto

 

 Nieuws

Volgen ? Liken ?

Facebook

 

Contact

Voor afspraken groepsbezoek en informatie:
info@noordhinder.nl 

Bezoekadres:
Koningskade 4
3221 CC Hellevoetsluis
Navigatie: Industriehaven 50
Hellevoetsluis

Postadres:
Postbus 1014
3220 BA Hellevoetsluis
E-mail: info@noordhinder.nl

Openingstijden

 

 

Indokken 2021

anbi logo Volg ons op Facebook YT

logo bezoek hellevoetsluis

Shop

NIEUW !

Jaarzegel 2022

€ 13,00 per vel / € 1,30 rolzegel

ZeefdrukKL

Naar de winkel